نگاشته شده توسط: Dr. OZ | مه 17, 2007

God is in the packaging!

هفته آینده کارگاهی پنج روزه داریم که پروفسور اورلد حسین مدرس آن است. اورلد مبدع یک متدلووژی ارتباطی یکپارچه در توسعه اجتماعی و سلامت به نام « ارتباطات برای تأثیر رفتاری » است که با اتکا به تجربیات بخش خصوصی در بازاریابی فروش محصولات مختلف درصدد ترویج رفتارهای بهداشتی و اجتماعی مطلوب در جامعه است. یکی از اصول این متد گوش دادن به مردم و تلاش برای پاسخ به دغدغه های آنهاست. :یکی از برگه هایی که در این کارگاه استفاده می شود را برایتان اینجا می گذارم امیدوارم برایتان جالب باشد

خدا در بسته بندی است!

نوشتۀ مایکل لوئیس

انتشار 21 جولای 1996 ، The Capitalist

چند سال پیش، دانشکدۀ بازرگانی هاروارد کلیسای ویلو کریک را برکت داد و در یک مطالعۀ موردی چاپلوسانه و متمایز، کوشید تا توضیح دهد که چرا این کلیسای اوانجلیک چندفرقه ای چنین شکوفا شده بود. در کمتر از 15 سال، ویلو کریک از گودالی در کشتزار گندم ایلینویز به بزرگترین کلیسای آمریکا ارتقا یافته است. هر هفته بیش از 20،000 نفر در مراسم آن شرکت می کردند و سالیانه 15 میلیون دلار به کلیسا اهدا می کردند تا دستمزد 192 مستخدم تمام وقت آن پرداخت شود. اکنون در آمریکای شمالی نزدیک به 1400 کلیسای دیگر به انجمن تازه تأسیس ویلو کریک پیوسته اند تا آنچه که «اصول ویلو کریک» خوانده شده را در بازارهای خود به کار گیرند.

مطالعۀ هاروارد اشاره به این داشت که رمز کار در بسته بندی بوده است. جناب کشیش بیل هیبلز پیش از ایجاد ویلو کریک در حومه های شهر شیکاگو خانه به خانه گشت و از آنهائی که می گفتند در مراسم کلیسا شرکت نمی کنند دلیل آن را جویا شد. آنان چند جواب مختصر به او دادند – ملالت، هزینه، تمایل به اجتناب از احساس گناه و پیشنهادات بسیار : اَرگ را دور بینداز، روی نیمکتها را با چیزی نرم بپوشان، صلیب و همۀ تصاویر خشن یا ترسناک را کنار بگذار. هیبلز این پیشنهادات را گرفت و چیزی ساخت که عملاً «فروشگاه بزرگ» خداوند بود. ساختمان آجری کوتاه اولیه در 350000 فوت مربع در زمینی به مساحت 140 جریب فرنگی (هر جریب حدود 4000 متر مربع) ساخته شده و بسیار شبیه خوابگاه یک شرکت است که این موضوع گاهی موجب سردرگمی شرکت کنندگان در مراسم می شود. برای مثال، اندکی پیش، خانواده ای با اتومبیل از مراسم ویلو کریک باز می گشت. هنگامی که چند مایل دورتر از کنار خوابگاه شرکت «موتورولا» می گذشتند، دختر 4 ساله که در صندلی عقب نشسته بود فریاد زد : «بابا نگاه کن، یک کلیسای دیگه!»

مطالعۀ هاروارد کاملاً به این نتیجه رسید که پدیده ویلو کریک ناشی از محترم شمردن «درک مشتریان و برآوردن نیازهای آنان» است. و این طور هم بود. اما همچنین نمایانگر این بود که ارزشهای بازار تا چه حد در زندگی مذهبی مردم رسوخ یافته است. برای مثال، پس از این که مطالعۀ بازار نشان داد که اگر مردان بخرند زنان نیز از آنان پیروی خواهند کرد، مراسم ویلوکریک برای مردان طراحی شد. این مراسم همچنین «جویندگان» را هدف قرار داد {که بازار بالندۀ بزرگی است) و نه بازار اشباع و کوچک مؤمنان راستین را. هیبلز به اولین گروندگان خود هنرِ ظریفِ فروش عیسی را آموخت و بدین ترتیب، اساساً، یک کسب و کار (بیزنس) فروش هرمی شکل و بسیار کارآمد ایجاد کرد: این نخستین پرستندگان، مطلب را به دوستان خود فروختند، و آنان،به نوبۀ خود، به دوستان خود. مارک میتلبرگ، مدیر و عضو پیوستۀ انجمن ویلو کریک می گوید: «وقتی کسی که او را نمی شناسید یا به او اعتماد ندارید بکوشد که محصولی را به شما بفروشد، علاقه ای به شنیدن آن نخواهید داشت. اما ممکن است که به حرفهای یک دوست گوش کنید.»

موفقیت خارق العادۀ ویلو کریک بدان معنی است که پیشوایی مذهبی در سراسر آمریکا پر از خبرهای خوب مانند تفکیک بازار است. اما، در عین حال، این پیشوایان این نظر را رد می کنند که آنان نیز چون سایر شاغلان در کسب و کار عمل می کنند. جناب کشیش جیم جانسون، از کلیسای جامعۀ زندگیِ برون شهری، در دارین، ایلینویز، یکی از
صدها کلیسای کوچک و تازه تأسیس که با نگاهی به ویلو کریک افتتاح شده اند، می گوید: «این کار با تجارت متفاوت است.» و در ادمه توضیح می دهد که چگونه «تصمیم گرفتیم که به دنبال کارمندان حومه نشین 25 تا 45 ساله باشیم. ما با 50000 نشانی پستی برای بازاریابی از راه دور و 15000 تماس تلفنی، کار را شروع کردیم…

با وجود اینکه من 20 دقیقه زود رسیده بودم، سرنشینان حدود 1000 خودرو سواری در پارکینگ پارک کرده بودند تا در مراسم چهارشنبه شب ویلو کریک شرکت کنند. در ویلو کریک همه چیز حاکی از آن است که نیایشگران در مراسمی تازه، و ضمناً پیشرفته، شرکت خواهند کرد. ساختمان مسلماً جدید به نظر می رسد. و انجیلی که پرستندگان در دست دارند نیز جدید است ویرایش جدید بین المللی. در فهرست راهنما، در ذیل حرف A، علاوه بر واژه های قدیمی و همیشگی مانند آدم و ضدمسیح، مواردی مانند اضطراب، جاه طلبی و خشم نیز وجود دارد. چنین چیزی ظاهراً از احیای تقاضا برای عیسی مسیح فراتر می رود.

با شروع مراسم، روشن می شود که حتی لحن نیایش نیز تازه است. پس از این که گروه راک اند رول نواختن موسیقی را بر صحنه به پایان برد و به دنبال آن بیش از 4000 نفر هلهله ای مانند مسابقات فوتبال سردادند، جناب کشیش روی صحنه می رود تا توضیح دهد که «تشویقی که هماکنون انجام شد برای نوازندۀ خاصی نبود. برای خداوند بود.» همه موافقت می کنند. سپس پیشوای مراسم می گوید: «پس اکنون بیایید از نوازندگان تشکر کنیم.» نوازندگان ایستاده تشویق می شوند. (خداوند تنها از تشویق نشسته برخوردار شد.) کشیش با آغاز آیین نحوۀ دریافتن حضور ارواح شرور، توضیح می دهد که «ما در کار دگرگون سازی هستیم.»

ظهور این آخرین شکل از تفکر تجاری و گفتار تجاری در قدیمی ترین دکترین مذهبی، چیزهای زیادی در مورد مسیحیت مدرن آمریکائی به ما می گوید و اندکی هم در مورد کسب و کار. برای نمونه، نشان می دهد که اکنون کسب و کار روی هرچیزی که انگشت می گذارد با شأن و منزلت همراه است، حتی اگر جایگاه آن چیز در اعماق روح انسان باشد.

نکتۀ مهم در مورد افراد ویلو کریک آن است که آنان از موفقیت شگفت آوری برخوردار شده اند بدون آنکه در اعتقادات مسیحی دخل و تصرفی انجام دهند. می توانند مراسم را از آتش دوزخ و مانند آن دور نگاه دارند و به سوی گذرگاه های معنوی سودمند برای زندگی روزمره ببرند، اما پیشوای روحانی در هنگام ارائۀ «اخبار خوب» از ارائۀ اخبار بد نیز شرم ندارد. جناب کشیش لی استروبل، یک ملحد سابق که خود در ویلو کریک تولد دوباره ای یافته است می گوید: «ما فقط مکان امنی برای شنیدن پیامی خطرناک ساخته ایم.»

هر فروشندۀ خوبی می تواند به شما بگوید که «پیام» جنبه ای از این محصول است که به روشنترین شکل موجب این تقاضای تازه نیست، زیرا پیام تنها چیزی است که تغییری نکرده است. اگر شکوفایی شتافتن به کلیسا بلافاصله پس از جایگزین کردن ارگ با گیتار الکترونیک روی می دهد، منطقی است که گیتار را موجب آن بدانیم.

شاید خداوند از یاد نرفته باشد. اما دیگر آنطور که قبلاً بود نیست!


Responses

  1. بسیار جالب بود
    لطفا مطالب بیشتری در این زمینه در دسترس قرار بدهید تا ما هم بهره مند شویم
    با سپاس فراوان
    مجید


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: