نگاشته شده توسط: Dr. OZ | آوریل 20, 2007

بزرگداشت سعدی

از در درآمدي و من از خود به درشدم

گفتي كز اين جهان به جهان دگر شدم

گوشم به راه تا كه خبر مي‌دهد ز دوست

صاحب خبر بيامد و من بي‌خبر شدم

چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب

مهرم به جان رسيد و به عيوق برشدم

گفتم ببينمش مگرم درد اشتياق

ساكن شود بديدم و مشتاقتر شدم

دستم نداد قوت رفتن به پيش يار

چندي به پاي رفتم و چندي به سر شدم

تا رفتنش ببينم و گفتنش بشنوم

از پاي تا به سر همه سمع و بصر شدم

من چشم از او چگونه توانم نگاه داشت

كاول نظر به ديدن او ديده ور شدم

بيزارم از وفاي تو يك روز و يك زمان

مجموع اگر نشستم و خرسند اگر شدم

او را خود التفات نبودش به صيد من

من خويشتن اسير كمند نظر شدم

گويند روي سرخ تو سعدي چه زرد كرد

اكسير عشق بر مسم افتاد و زر شدم

یادم هست کلاس پنجم دبستان یک جلد گلستان سعدی جایزه گرفتم ولی متأسفانه آن کتاب در قطع جیبی و بدون هیچ گونه تصویرپردازی و با حروفچینی نامناسبی که آن سالها (قبل از ورود رایانه به عرصه) و به خصوص با نثری که برای ما نامأنوس بود تا سالها در کتابخانه خاک خورد. شاید اواخر دبیرستان بود که یک بار آنرا کامل خواندم. قصاید سعدی را هم که فقط در کتابهای درسی دیدم و با غزلیات سعدی هم از طریق صدای آسمانی محمدرضا شجریان شناختم. الحق که او نقش مهمی در بازشناسی شعر و موسیقی دو مؤلفه ارزشمند فرهنگ ایران دارد.

دوش دور از رويت ای جان، جانم از غم تاب داشت

ابر چشمم بر رخ از سودای تو سيلاب داشت

نز تفکر، عقل مسکين، پايمال صبر ديد

نز پريشانی دل شوريده، چشم خواب داشت

کوس غارت زد فراقت، گرد شهرستان دل

شحنه عشقت، سرای عقل در طبطاب داشت

نقش نامت کرده دل، محراب تسبيح وجود

تا سحر، تسبيح گويان، روی در محراب داشت

ديده‌ام می‌جست، گفتندم نبينی روی دوست

عاقبت معلوم کردم، اندرون سيماب داشت

زآسمان آغاز کارم سخت شيرين می‌نمود

کی گمان بردم که شهد آلوده، زهر ناب داشت

سعدی اين ره، مشکل افتادست در دريای عشق

کاول، آخر در صبوری اندکی پاياب داشت

با هم غزل فوق را با صدای او در آلبوم دستان بشنویم. این آلبوم را اگر بارها گوش داده باشید باز هم شنیدنی است.


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

